fredag 7 februari 2014

Fix, mtrl och utrustning !

 
Tänker lägga upp lite bilder på lite saker som, spö, krokar, länkar och annan utrustning !
 
Bilderna får tala för sig själva så jag kommer inte skriva så mycket i just det här inlägget. Kändes som att det var länge sen jag la upp lite nya bilder här, kommer även att försöka komma ihåg att fota lite från tävlingarna här framöver, vilket kan bli lite kul.
 
 
 
 
Har försökt att fixa till så att jag bara behöver en ask med mig på tävlingarna, då det sortimentet som är på bilden borde vara tillräckligt! På trerokarna har jag fäst länkarna på kroköglan så man slipper ha en snapper i båda ändarna för att få bort ett ställe som den kan haka upp sig på. På över våningen har jag färdiga tafsar som är 10-12 cm, har fått för mig att det räcker med dom längderna.
 
 


 
 Här är en ganska närgången bild på några kedjelänkar som jag har knåpat ihop och hur det ser ut när den sitter på kroken. Tipset på hur man fäster länken på kroköglan har jag fått av en fiske kollega, och tänkte ta och dela med mig av det då jag tycker att lösninger funkar hur bra som helst.
 
Här kommer tipset!
Börja med att hitta ta en ganska liten avbitare och klipp upp öglan så nära skänkeln som det bara går.
Sen tar man en näbbtång och böjer ut så det blir en så pass stor öppning så man kan få in kedjan.
Vik sedan tillbaka så att dom lirar jämt igen och kläm försiktigt till så att det går ihop.
Och det håller vill jag lova, för jag har testdragit när jag klämt fast kroken i flugbindar städet. En enkel och smart lösning som jag tacka för att jag fått lära mig ! Man kan få för sig att kroken blir försvagad, men så är absolut inte fallet.
 
 
 
 
Här är ett spö som jag tycker är ett bra alternativ till komposit spöna. Har köpt det av Hasse Johansson från Särna. Är mycket lätt och därav så blir känslan väldigt bra i spöt. Materialet är någon form av plast som jag inte vet vad det är. Har testat det ett par ggr och jag som fastnat för varpspön gillar det väldigt mycket. Funkar bra med både 3-krok och tafs. Är alltså ett prisvärt och bra spö som står väldig bra jämfört med andra och egentillverkade jag testat.
 


 
Här är tafs-pirkarna jag kör med, från vänster Diamant81 Slim, Diamant63 Slim och Kajpirkens alster.
 
 


 
Här är mina nyköpta Muckboots, har redan slitit ut ett par så det här min andra uppsättning. Tycker att dom är smidiga och varma och bekväma.
 
 

                                      
Och till sist ett kort på min röriga verkstad !
 
 
Då hade jag inget mer för den här gången och skitfiske på er som ska ut och kriga i helgen!
 
Mvh Frollan
 


 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar